Hos Humanitära resurser sociala entreprenörer AB (HRSE), 556969-3574  har vi som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.hrsemunskydd.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Som kund hos www.hrsemunskydd.se har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på [email protected] Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mejl inom 1 – 3 vardagar.

Produkter och totalkostnad

Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegräsningar och övriga villkor. Lagerstatus visas alltid på respektive produktsida. Vi reserverar oss för slutförsäljning. 
 

Försäljning till minderåriga

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25%  moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

Presentkortskod / Rabattkod

Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i varukorgen under “Ange rabattkod / presentkortskod”. Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Fler än ett presentkort kan ej användas på ett köp i kassan. Vänligen kontakta [email protected] om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle. Observera att rabattkoder inte gäller vid köp av presentkort.

Ångerrätt & öppet köp

Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Tänk på att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning. Originalförpackningen får inte användas som ytterkartong då produkten kan skadas. Om varan är använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen. I de fall produkten är specialtillverkad för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Ångerrätt gäller ej för företagskunder.


För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer – bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Bifoga även Konsumentverkets ångerblankett.

Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan.
Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att märka paketet med RETUR för att undvika extra kostnader. Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specielbeställda produkter enligt dina instruktioner. Vid skrymmande produkter kan kostnaden vara hög beroende på volymen på produkten.

Ångerrättsformulär hos Konsumentverket: Ångerblankett

För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returer & reklamationer.

Garantier

Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.

Betalning

HRSE erbjuder följande betalningsalternativ:

  • Kortbetalning. Betalning accepteras med Amex, VISA, MasterCard, Eurocard, Maestro och JCB. Välj Betal-/Kreditkort i kassan och fyll i kortägarens namn, kortnummer, kortets utgångsmånad och kortets CVC-kod. CVC-kod är de tre/fyra sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet vid betalning med VISA, MasterCard, Eurocard och American Express. Kortuppgifter hanteras av Klarna betalväxel, vilken är certifierad enligt PCI DSS. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. I vissa fall använder vi oss av en s.k. 3D Securelösning när du betalar med kort. Du använder då en personlig PIN kod i ett extra steg innan betalningen slutförs.
  • I Klarnas Checkout väljer du att betala med direkt med ditt Klarna-konto, mot faktura eller dela upp din betalning på x antal månader. Om du har frågor kring att betala med Klarna rekommenderar vi att du kontaktar deras kundservice på 08-12012010. Läs de fullständiga köpvillkoren på Klarnas hemsida.

Fraktsätt

  • POSTNORD till utlämningsställe – Fri frakt när du beställer över 399 kr, annars tillkommer fraktkostnad på 39 kr. Leveranstiden för produkter i lager är normalt 1-3 arbetsdagar inom Sverige. Du får ett sms när paketet finns att hämta hos ditt valda utlämningsställe.
  • DHL till Servicepoint – Frakten kostar 59 kr. Leveranstiden för produkter i lager är normalt 1-3 arbetsdagar. Du får ett sms när paketet finns att hämta hos ditt valda utlämningsställe.
  • DHL Företagspaket – Frakten kostar 99 kr. Leverans sker mellan 8-16 till den gatuadress du valt. Vid beställning med företagspaket måste någon vara på adressen och ta emot paketet. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en extra avgift om ingen är anträffbar på platsen vid bestämd tid.

Leveranstid

Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa möbler skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas av HRSE. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.

Transportansvar, skador på försändelser

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från HRSE på väg till kund är HRSE ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.

Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig kontakta oss för att skapa ett reklamationsärende.  

Outlösta paket

För paket som inte löses ut förbehåller sig HRSE rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 200 kr inklusive moms. Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer även kostnad enligt aktuell frakttabell. 

Reklamation

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, ber vi dig konatkta vår kundtjänst. När din reklamation är registrerad kommer vi kontakta dig via mejl för att hjälpa dig vidare med ärendet.  

Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar HRSE frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten. 

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer HRSE att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. 

Alternativ tvistelösning

Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.

Force Majeure

HRSE är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Köpvillkor företag

Leveransvillkor

Fraktkostnad tillkommer enligt orderbekräftelse på samtliga priser. Leverans sker i första hand med DHLs Företagstjänst. I vissa fall används även andra transportföretag. Leverans kan ske direkt till företagsadresser, ej boxadress och endast på dagtid med leverans innan kl 16.00, alternativt till ombud.

Betalningsvillkor

Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning sker och leverans sker endast till företagets adress eller arbetsställe enligt bolagsverkets register. Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en avgift om 40kr exkl moms.

Leveranser och leveranstid

Leveranstiden anges vid beställning eller i direkt anslutning till att beställningen är gjord. De flesta mindre varor kan levereras omgående. Leverans av lagervaror sker inom 1-3 dagar direkt till den leveransadress som angivits vid beställningen. Beställningsvaror levereras enligt ordererkännande. Levererade varor tillhör HRSE till dess att full betalning har skett.

Version 20210316